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Lines of research and projects

LINES OF RESEARCH

Memory supports many complex cognitive skills and very especially those related to language. Recently it has been proposed that the control of interference in memory is resolved by means of inhibitory control processes that are in charge of suppressing competing memories during memory retrieval. We are interested in understanding the nature of this mechanism in a variety of populations and situations by using a wide range of neuroscience techniques.

LINE 1 Inhibitory control of memory

The general aim of this line is to study the properties of inhibition as a mechanism that helps in selecting memory traces of different nature. We focus on studying the nature of this process by using retrieval practice, directed forgetting and updating tasks, etc.. Finally, we also aim to observe whether this mechanism can be enhanced through training.

LINE 2 Language selection and cognitive control in bilinguals and translators

Numerous studies evidence that bilinguals activate the two languages simultaneously. The question concerns how the system handles such unintended activation. According to an inhibitory perspective, free-domain executive control would be in charge of suppressing the non-target representations. We explore the organization of the bilingual lexical system and the importance of executive control mechanisms for controlling language processing in bilinguals. Additionally, we study how the recurrent engagement of these processes may transfer to non-verbal skills in different populations (e.g. children, adults, or interpreters).

LINE 3 Numerical Cognition

In this line of research, we aim to learn the way people represent and process numerical information (magnitude, arithmetic facts, etc.) in the adulthood and during development. We also study the use of numerical information in applied contexts (e.g., monetary processing). Moreover, we are exploring the interface between numerical cognition and other cognitive domains such as executive control, memory, and emotional processing. Finally, we are focused on cognitive processes and brain functions shared by language processing and numerical cognition.

LINE 4 Individual differences in memory and language

The general aim of this line is to study the role of cognitive control in memory retrieval and language selection by exploring individual differences (e.g. inhibitory deficits in the aging, drug addition, mental disorders). We focus on studying the nature of this process by using retrieval practice, directed forgetting and naming task, etc.

RECENT PROJECTS

  • La detección de errores como indicador temprano de deterioro cognitivo en el envejecimiento: procesos neurales y estimulación cognitiva y neural. Ref. B‐CTS‐384‐UGR20, Proyectos I+D+i del Programa Operativo FEDER 2020, Junta de Andalucía. IP: Teresa Bajo; Duración: 01/07/2021-30/06/2023
  • Recordando en grupo: Mecanismos neurocognitivos de la memoria collaborative. PID2021-127728NB-I00. Proyectos de Generación del Conocimiento del Ministerio de Ciencia e Innovación. IPs. Teresa Bajo y Alejandra Marful. Duración: 01/09/2022-30/08/2025
  • El Desarrollo de la Memoria Prospectiva en Niños Monolingües y Bilingües Emergentes: Índices Neurales y Comportamentales. P20_00107. IP Teresa Bajo. Duración: 04/10/2021
  • ¿Cómo conviven varios idiomas en el cerebro? Transfiriendo la investigación desde el laboratorio a la sociedad. Referencia: FCT-19-15358. Proyecto de Trasferencia FECYT - Convocatoria de ayudas para el fomento de la cultura científica, tecnológica y de la innovación. IP Teresa Bajo Molina. Duración: 30/09/2020-30/09/2021.
  • Control proactivo y reactivo sobre la interferencia en la memoria: Perfiles y correlatos neurales. PSI2015-65502-C2-1-P. Ministerio de Economía y Competitividad. IP: Teresa Bajo; Duración: 01/01/2016-31/12/2018
  • Transfiriendo La Neurociencia Cognitiva Desde El Laboratorio Al Aprendizaje De Lenguas: Colegios de Inmersión Bilingüe y Entrenamiento a Través de la Vida (5-19 Años). PCIN-2015-132. Programa del plan Nacional Acciones Conjuntas Internacionales Ministerio de Economía y Competitividad. IP Teresa Bajo. Duración: 01/01/2015-31/12/2018.
  • El Desarrollo de Las Habilidades Lingüísticas y Atencionales de Niños en Programas de Educación Bilingüe. P12 Cts 2369. Programa del Plan Nacional I+D, Ministerio de Economía y Competitividad. IP Teresa Bajo. Duración: 30/01/ 2014-30/01/2018
  • Diferencias individuales en el control de la memoria. PSI2012-33625. Ministerio de Economía y Competitividad. IP: Teresa Bajo; Duración: 2013-2016
  • El Control Inhibitorio De La Memoria. EDU2008-01111. Programa del Plan Nacional I+D, Ministerio de Economía Innovación y Ciencia. IP Teresa Bajo. Duración: 01/01/2009-31/12/2013
  • La Memoria de Trabajo y Los Processos Ejecutivos en Las Tareas de Traducción e Interpretación: Un Enfoque Neurocognitivo. SEJ2005-00842. Programa del Plan Nacional I+D, Ministerio de Economía Innovación y Ciencia. IP Teresa Bajo. Duración: 01/05/2008-30/09/2012
  • Procesos De Atención y Memoria en La Selección de Idiomas en Bilingües y Traductores. P07-Hum-2510. Programa de la Junta de Andalucía. IP Teresa Bajo. Duración: 01/01/2008-31/12/2012

  • Control proactivo y reactivo sobre la interferencia en la memoria: Perfiles, correlatos neurales, y efectos del entrenamiento y la neuromodulación mediante tDCS. PSI2015-65502-C2-2-P. Ministerio de Economía y Competitividad. IP: Carlos J. Gómez-Ariza; Duración: 01/01/2016-31/12/2018


  • El Impacto del Género Gramatical en el Procesamiento: Una Perspectiva Psicolingüística y Social. Proyectos de I+D+I en el marco del programa operativo Feder Andalucía. A-SEJ-416-UGR20. IP Daniela Paolieri. Duración: 01/07/2021-30/09/2023
  • Sistemas Pictograficos: La Comunicación Sin Palabras. Ayudas del Vicerrectorado de Responsabilidad Social, Igualdad e Inclusión Plan propio de Investigación y Transferencia de la Universidad de Granada Impulso de investigación en materia de discapacidad. IP Daniela Paolieri. Duración: 01/07/2018 - 01/07/2019.
  • Flexibilidad cognitiva: influencia de la edad y las variaciones hormonales. PSI2017-89324-C2-1-P. Programa del Plan Nacional I+D, Ministerio de Economía y Competitividad. IPs Daniela Paolieri y Antonio Bernal. Duración: 08/01/2018 - 31/12/2020.
  • Bilingüismo, Mente y Cerebro: Un Programa Interdisciplinar en Psicología Cognitiva, Lingüística y Neurociencia Cognitiva. PCIN-2015-165-C02-01. Programa del Plan Nacional Acciones Conjuntas Internacionales. IP Daniela Paolieri. Duración: 01/12/2015 - 31/12/2017.

  • La modulación de la flexibilidad cognitiva durante el envejecimiento normal: El papel de los cambios hormonales. PSI2017-89324-C2-2-P. Programa del Plan Nacional I+D, Ministerio de Economía y Competitividad. IP Alejandra Marful Quiroga. Duración: 01/01/2018-31/12/2020.
  • Procesos Inhibitorios en el Recuerdo de Personas durante el Envejecimiento Normal: Un Estudio Neurocognitivo. PSI2013-46033-P. Programa del Plan Nacional I+D, Ministerio de Economía Innovación y Ciencia. IP Alejandra Marful. Duración: 01/01/14-31/12/17.

  • Two ways to Handle two Domains: A Common Approach In Neuroscience of Language and Mathematics. PID2019-111359GB-I00, IP Pedro Macizo Soria/Daniela Paolieri Duración: 01/06/2020-01/06/2023
  • Aprendizaje Cognitivo: Lenguaje, Números y Aritmética. PSI2016-75250-P. Programa del Plan Nacional I+D, Ministerio de Economía y Competitividad. IP Pedro Macizo Soria. Duración: 01/01/2017 - 31/12/2020
  • Control Cognitivo en Bilingüismo y AritméticaPSI2012-32287. Programa del Plan Nacional I+D, Ministerio de Economía y Competitividad. IP Pedro Macizo Soria. Duración: 01/02/2013 - 31/12/2015
  • Números, Lenguaje e InhibiciónPSI2009-11094. Programa del Plan Nacional I+D, Ministerio de Cienia y Economía. IP Pedro Macizo Soria. Duración: 01/01/2010 - 30/06/2013
  • Índices conductuales y Electrofisiológicos de la activación e inhibición de las lenguas en bilingües y traductores profesionales. RYC-2005-001164. Programa Ramón y Cajal. Ministerio de Educación y Ciencia. IP Pedro Macizo Soria. Duración: 01/04/2006 - 01/04/2011
  • Representación numérica en el procesamiento bilingüe: Marcadores conductuales y electrofisiológicos. SEJ2006-05728/PSIC. Programa del Plan Nacional I+D, Ministerio de Cienia y Tecnología. IP Pedro Macizo Soria. Duración: 01/10/2006 - 31/12/2009.

  • Can we learn from errors? Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT), República de Portugal,  PTDC/PSI-ESP/28414/2017. IP: Ana Luisa Raposo. Co-IP: María Jesús Maraver. Duración: 03-10-2018-03-10-2022.