Antonio Iniesta

Current Position: 
PhD students

PhD student

Centro de Investigación Mente, Cerebro y Comportamiento

C/ Profesor Clavera s/n

Universidad de Granada

18011 Granada, España

 

Email: 
iniesta@ugr.es
Curriculum Vitae: 
Research Interests: 
My research interests are focus on language coactivation in bilinguals' writing production; lexical and sublexical processing during spelling-to-dictation task, and the role of literacy in heritage speaker’s population. In addition, language selection it's another important part; attentional changes in monolingual and bilingual population underlying the language production. I have worked in writing and spelling intervention and the role of the error related negativity component in children with learning disabilities, especially dyslexia.
Conference Presentations: 
  • Authors: Iniesta, A., Rossi, E., Bajo, M.T., & Paolieri, D. Title: The interplay of orthographic and phonological similarity during bilingual writing production. Modality: Poster. Congress: XV International Symposium of Psycholinguistics. Place: Online. Year: 2021.

  • Authors: Iniesta, A., Rossi, E., Bajo, M.T. y Paolieri, D. Title: The cognate effect in word writing: evidence from late bilinguals and heritage speakers. Modality: Poster. Congress: Virtual Conference of Experimental Psychology SEPEX. Place: Online. Year: 2021.

  • Authors: Iniesta, A., Paolieri, D., y Bajo, M.T. Title: Attentional effects associated with the processing of transparent and opaque languages. Modality: Poster. Congress: Bilingualism Matters Research Symposium. Place: University of Edinburgh/Online. Year: 2020.

  • Authors: Iniesta, A. Title: Writing Production in Bilingualism. Modality: Conference. Linguistic Seminar in the University of Florida. Place: Gainesville, USA. Year: 2019.

  • Authors: Iniesta, A., Paolieri, D., Serrano, F., y Bajo, M.T. Title: Cross-linguistic orthographic effect in bilingual writing production. Modality: Poster. Congress: 5th Annual Florida Psycholinguistics Meeting. Place: Miami, USA. Year: 2019.

  • Authors: Iniesta, A., Paolieri, D., Serrano, F., y Bajo, M.T. Title: Bilingual writing co-activation: lexical and orthographic processing in a word dictation task. Modality: Poster. Congress: XIV International Symposium of Psycholinguistics. Place: Tarragona, Spain. Year: 2019.

  • Authors: Iniesta, A., Rivera, M., García-Gámez, A. y Quesada, T. Title: Lights and Shadows of bilingualism. Modality: communication. Congress: Conference for Researchers in Training Promoting Interdisciplinarity [III Jornadas de Investigadores en Formación Fomentando la Interdisciplinariedad (JIFFI)]. Place: Granada, Spain. Year: 2019.

  • Authors: Iniesta, A., Andras, F., Bajo, M.T. y Paolieri, D. Title: Orthographic co-activation in bilingual writing. Modality: communication. Congress: Conference for Researchers in Training Promoting Interdisciplinarity [II Jornadas de Investigadores en Formación Fomentando la Interdisciplinariedad (JIFFI)]. Place: Granada, Spain. Year: 2018.

  • Authors: Mata, S. Iniesta, A. y Serrano, F. Title: Assessment of the Learning Potential of Writing. Modality: poster. Congress: XXX Internacional AELFA-IF/CLPV Congress [Spanish Association of Speech Therapy, Phoniatrics and Audiology]. Place: Granada, Spain. Year: 2018

  • Authors: Iniesta, A., Conejero, A., Pozuelos, J.P., Rueda, R. y Serrano, F. Title: Study of the neural correlates associated with spelling decisions. Evidence in students with learning difficulties. Modality: poster. Congress: XXX Internacional AELFA-IF/CLPV Congress [Spanish Association of Speech Therapy, Phoniatrics and Audiology]. Place: Granada, Spain. Year: 2018

  • Iniesta, A., Ruz, A., y Serrano, F. (2017) Intervención para la mejora de la escritura y la ortografía en alumnado con NEAE. Comunicación oral. II Congreso internacional 2017: Sociedad, Educación e Inclusión. Granada, España, 2017

  • Iniesta, A., Serrano, F. (2017). Intervención en escritura: estudio de las bases comportamentales y neurales. Comunicación oral. XI Seminario Andaluz de Investigación en Lectoescritura. Universidad Loyola, España, 2017.

  • Iniesta, A. (2017). Influencia de la similitud entre lenguas sobre la escritura y la ortografía. Comunicación oral en 1st Pych&Ling Workshop. Universidad de Granada, España, 2017.

  • Iniesta, A. (2017). Intervención para la mejora de la escritura y la ortografía en el alumnado con NEAE. Comunicación oral en II Congreso internacional 2017: Sociedad, Educación e Inclusión. Universidad de Granada, España, 2017.

  • Iniesta, A., & Serrano, F. (2016). Intervención en escritura. Planteamiento inicial de un programa. Comunicación oral en X Seminario Andaluz de investigación en Lectoescritura. Universidad de Cádiz, 2016.

  • Iniesta, A., y Serrano, F. (2016) Diseño de un programa de intervención para la mejora de la escritura y la ortografía. Póster. XXX Congreso Internacional AELFA-IF/CLPV (Asociación Española de Logopedia Foniatría y Audiología). Bilbao, España, 2016.

Publications:
  • Rivera M., Paolieri D., Iniesta A., Pérez A., & Bajo, M.T. (under review). Intrinsic and Extrinsic Factors in Second Language Grammatical Learning.

  • Iniesta, A., Bajo, M.T., Rivera, M., & Paolieri, D. (under review). Transfer effects from language processing to the size of the attentional window: the impact of orthographic transparency.

  • Iniesta, A., Paolieri, D., Serrano, F., & Bajo, M.T. (2021). Bilingual writing coactivation: lexical and sublexical processing in a word dictation task. Bilingualism: Language and Cognition, 1-16. doi: 10.1017/S1366728921000274

  • Iniesta, A., Rossi, E., Bajo, M.T., & Paolieri, D. (2021). The influence of cross-linguistic similarity and language background on writing to dictation. Frontiers in Psychology, 4280. Research Topic: Modulators of Cross-Language Influences in Learning and Processing. doi: 10.3389/fpsyg.2021.679956.

  • Iniesta, A., & Serrano, F. (2020). Writing intervention: an integrated program for Primary School children. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 30, 1-9. doi: 10.1017/jgc.2019.35

  • Iniesta, A., Ruz, A., & Serrano, F. (2017). Intervención para la mejora de la escritura y la ortografía en alumnado con NEAE. En M. El Homrani, I. Ávalos Ruiz & D.E. Báez Zarabanda (Coords.), RESPUESTAS E INTERVENCIONES EDUCATIVAS EN UNA SOCIEDAD DIVERSA (pp. 660-669). Granada: Comares. ISBN: 978-84-9045-519-